Hoe vraag je feedback?

04-11-2021
156 keer bekeken 0 reacties

Welkom bij Studioo! Dit is een online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Samen zijn wij Studioo, young innovators. Een omgeving met talrijke studenteninitiatieven . Je vindt er informatie op het gebied van zorg en onderwijs, zoals verschillende studenteninitiatieven,  tips & tricks over thuis studeren, blogs en vlogs van studenten en nog veel meer.

Het is niet altijd even makkelijk feedback te vragen aan je supervisor. Want hoe zorg je dat je goede feedback krijgt, wat is een goed moment om feedback te vragen en wat als de feedback niet constructief is, zoals “Ga zo door!”?

We vroegen het aan Doortje Roosdorp, psycholoog-trainer bij de afdeling Medische Psychologie. Je kent haar wellicht wel van de communicatie-practica, immers feedback vragen/geven draait net zo goed om communicatie! Lees hier Doortje haar tips!

 

 

Wat is een goede manier om feedback te vragen?

Er zijn denk ik twee belangrijke voorwaarden om kwalitatief goede feedback te verkrijgen en zo te kunnen groeien als jonge dokter. De eerste voorwaarde is: duidelijkheid over het proces, ofwel: de manier van werken tussen jou en je begeleider. Bespreek aan het begin van de dag samen door wat voor jou leermomenten kunnen zijn en wat voor je begeleider prettig werkt qua feedback vragen. Kortom: stem jullie verwachtingen af. Dit hoeft geen gesprek te zijn van een half uur met koffie en formaliteiten. Dit kan in drie minuten terwijl je samen over de gang loopt naar een andere ruimte. Als je als coassistent duidelijke kaders hebt m.b.t. het proces, bijvoorbeeld wanneer je wel en niet feedback mag vragen, kun je beter leren. Tegelijkertijd is het soms moeilijk om feedback te vragen op de werkvloer aan artsen die toch al zo druk zijn. Juist dan helpt het als je weet op welke manier je dit zo effectief mogelijk kan doen. De crux is het je begeleider zo makkelijk mogelijk te maken om feedback te geven.
De tweede voorwaarde voor goede feedback is helderheid over hetgeen je feedback op wil, voor zowel jezelf als je begeleider. Kortom: formuleer een helder leerdoel. Als jij wilt groeien in klinisch redeneren tijdens je anamnese, geef dan vóórdat je de anamnese in gaat aan bij je begeleider dat je op dat onderdeel feedback wilt. Zo geef je je begeleider een kader, waardoor deze gericht kan observeren. Vraag je pas achteraf feedback, dan heeft je begeleider misschien op iets heel anders gelet. Natuurlijk wil je soms breed feedback, bijvoorbeeld op de gehele anamnese. Dan is dat ook een heldere vraag, zolang je het van tevoren met je begeleider hebt afgestemd. Het is spannend om feedback te vragen op iets waarvan je vindt dat je het juist nog niet zo goed kan. Maar op de langere termijn helpt het je veel verder in je ontwikkeling als dokter als je dat wel durft.

Ten slotte: een begeleider zal soms ook met spontane feedback komen. Deze moet je leren herkennen. Als je samen op de gang loopt en je begeleider geeft je een complimentje over hoe je net bondig hebt overgedragen, dan is dat ook feedback die je in Scorion mag verwerken! 

Hoe kom ik aan leerdoelen? 

Er zijn vele manieren om aan leerdoelen te komen. Het ligt voor de hand om de feedback die je krijgt om te zetten in leerdoelen. Maar er zijn meer manieren. Kijk bijvoorbeeld aan het begin van je coschap eens alle Scorionformulieren door. Deze geven veel richting in waar je feedback op kunt vragen. Vergeet ook niet dat een handeling of werksituatie zelf vaak al veel feedback verschaft. Heb je bijvoorbeeld iets gevraagd aan een verpleegkundige om te doen, maar aan het einde van de dag is het niet gebeurd? Analyseer: waardoor is jouw overdracht niet aangekomen? Hoe zou je de volgende keer effectiever kunnen overdragen naar de verpleegkundige? Schrijf voor jezelf op wat je de volgende keer concreet en waarneembaar anders wilt doen. Zo kun je een werkervaring die niet optimaal liep aangrijpen om een leerdoel voor een volgende keer aan te koppelen.

Wat mag ik eigenlijk verwachten van de feedback/wat is goede feedback?

Goede feedback is een samenspel tussen begeleider en coassistent. Het gaat er niet om of de zender het perfect verpakt of de ontvanger het perfect ontvangt, maar of je er samen voor kunt zorgen dat jij als coassistent de betekenis van de feedback werkelijk begrijpt en weet wat je volgende stap is. Idealiter heb je na de feedback helder waar je nog in kan groeien, hoe dat nieuwe gedrag eruit moet zien, maar weet je ook hoe je kansen kunt benutten om de verkregen feedback toe te passen. Durf als het nodig is verhelderende vragen te stellen.

Hoe ga ik om met feedback die op een niet-constructieve wijze wordt gegeven? (Denk aan: de geïrriteerde specialist)

Hierin heb je denk ik twee keuzes: 1. “You can’t win’em all”. De toon heeft vast niets met jou te maken. Probeer het van je af te laten glijden en vraag door op de inhoud om erachter te komen of het feedback is waar je iets aan hebt. Zo niet: je hoeft niet altijd álle feedback ter harte te nemen. Of 2. Als je merkt dat je echt beperkt wordt in je handelen door de bejegening, het vaker voorkomt en je moet nog door met deze specialist, dan kan het goed zijn om erop respectvolle toon iets van te zeggen. Doe dit vanuit de onderrol, houd het zo feitelijk mogelijk en geef aan wat het effect op jou is. Bijvoorbeeld: ik merk dat ik van mijn à propos raak door de manier waarop u het zegt. Terwijl ik wel graag wil verbeteren. U bedoelt dus dat ik meer moet letten op…? Als het echt grensoverschrijdend is wat er gebeurt, praat er dan vooral over met anderen die je vertrouwt en kijk in de app ‘Zou ik wat zeggen’ voor welke stappen je kunt ondernemen.

Hoe geef ik het aan als ik niet tevreden ben met de gegeven feedback, bijvoorbeeld omdat er alleen wordt gezegd "Ga zo door..."?

Hopelijk kun je dit ondervangen door van tevoren aan te geven dat je graag feedback wilt en specifiek waarop. Krijg je deze feedback dan alsnog? Vraag dan actief hoe de begeleider specifieke onderdelen vond waar je feedback op wilt, bijvoorbeeld: was ik empathisch genoeg? Of: hoe kwam het over toen ik…? Durf de regie te nemen, daarmee maak je het de begeleider zo makkelijk mogelijk en word je eigenaar van je leerproces. Zie feedback op iets wat niet zo goed ging niet als kritiek of falen, maar als informatie die je helpt om te groeien als dokter. Durf het op te zoeken. Veel succes!


 

Afbeeldingen

Reageren

Twitter

0  reacties

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op  onze website
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.