Van idee naar impact: Winnaars Onderwijsinnovatieprijs 2024

18-12-2024
186 keer bekeken 0 reacties

Als student moet je belangrijke keuzes maken, maar hoe weet je wat écht bij je past? Career Officer Annemieke Smits en geneeskundestudent Hajo Reurs gingen samen aan de slag en kwamen met een vernieuwend idee. Hiermee wonnen ze de Onderwijsinnovatieprijs 2024 van de Faculteit der Geneeskunde VU.

Wat begon als een brainstorm tussen career officer en student, groeide uit tot een concreet plan dat helpt met minder stress en meer zelfvertrouwen je toekomst vorm te geven. In dit interview vertelt Annemieke Smits hoe zij dit idee tot leven brachten.

Wat was voor jullie de belangrijkste reden om mee te doen aan de Onderwijsinnovatieprijs?
‘‘In 2021 is Career Services voor de Faculteit der Geneeskunde VU opgezet, met als doel om studenten handvatten te geven hun (studie-)loopbaan beter vorm te kunnen geven. Voor studenten is het belangrijk dat ze zelfinzicht vergroten (denk aan waarden, competenties, interesses) zodat ze op basis daarvan (met begeleiding) passende en duurzame keuzes kunnen maken.

Als Career Officer sprak ik geregeld studenten die keuzestress ervaarden op het moment dat ze het senior coschap moesten kiezen. Ik had het gevoel hier iets mee te moeten, want keuzestress kan verlammend werken en het nemen van een beslissing bemoeilijken.

Ik kwam via mijn collega in contact met Hajo Reurs, een geneeskundestudent die zijn keuzecoschap liep op de gezondheidsredactie van 1Vandaag van de AVROTROS. Hij stond ervoor open om na te denken over hoe wij de keuzestress van masterstudenten kunnen verminderen. Daarnaast gaf hij mij waardevolle input over wat hem heeft geholpen bij het maken van zijn keuze voor een journalistieke stage.’’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor jullie innovatievoorstel?
‘‘Om studenten eerder bewust te maken van de mogelijkheden die ze hebben op de arbeidsmarkt en de wijze waarop ze kunnen toewerken naar een baan die goed bij hen past, vonden wij dat beroepsoriëntatie vanaf het begin van de opleiding een onderdeel moet zijn van het curriculum.

Daarnaast is Career Services momenteel een facultatieve service voor studenten. Als Career Services onderdeel wordt van het curriculum is de service toegankelijk voor alle studenten.’’

Hoe verliep de samenwerking tussen docent/trainer en student tijdens het ontwikkelen van het voorstel?
‘‘Hajo heeft mij veel geleerd over wat hij heeft gemist in de opleiding Geneeskunde. Hij had veel beter willen weten hoe breed de arbeidsmarkt is voor een arts. Ik vond het fijn om samen met hem te brainstormen en we hebben hierin fijn samengewerkt.’’

Kun je vertellen hoe het proces van aanmelding en selectie eruitzag? Waren er uitdagingen die jullie moesten overwinnen?
‘’Ons plan moest beschreven worden aan de hand van een aantal vragen. Zo’n vast format dwingt je om per vraag goed na te denken wat echt belangrijk is.

Voor mij was het de eerste keer dat ik een subsidie aanvroeg, de grootste uitdaging was om het voorstel kort en bondig te houden. Ik had bijvoorbeeld veel wetenschappelijke artikelen die relevant waren voor het onderwerp en er waren veel koppelingen met visiestukken van onze faculteit en van de VU. Ik moest goed afwegen wat ik zou gebruiken voor het voorstel en wat ik achter de hand kan houden om op een later moment eventueel te gebruiken ter ondersteuning van ons idee.’’

Wat denk je dat jullie project onderscheidde van andere inzendingen?
‘’Ik denk dat mijn plan mede heeft gewonnen doordat ik met ons idee een grote groep studenten kan helpen.’’

Hoeveel tijd en moeite kostte het om jullie voorstel in te dienen? Zijn er tips voor nieuwe deelnemers om het proces te vergemakkelijken?
‘’Ik heb van het geld een student–assistent kunnen aannemen en we hebben samen met Ursula Klumpers veel contact gehad over hoe loopbaanoriëntatie binnen de leerlijn Professionele Ontwikkeling kan terugkomen. Hierin zijn stappen gezet, een goed voorbeeld hiervan is een opdracht in de cursus Binnenstebuiten waarin studenten al gaan nadenken over hun persoonlijkheid en hoe dit kan passen als je later gaat werken als zorgprofessional.

Daarnaast hebben we een e-module gemaakt waarin studenten leren waar ze op moeten letten als ze een CV maken. Als je hier al aan et begin van de opleiding mee start kan dit helpen in de verdere professionele ontwikkeling van de student.

Op 3 april zal er een Career Event plaatsvinden met Kak Khee Yeung als hoofdspreker, verschillende workshops met Q&A sessies met zowel extramurale als intramurale beroepen en is er een informatiemarkt met verschillende standjes. Dit event is zowel voor master als bachelor geneeskundestudenten toegankelijk en we hopen dat studenten kennis gaan maken de mogelijke beroepen na de studie geneeskunde!’’

Hoe voelt het om impact te kunnen maken op het onderwijs met jullie idee?
‘’Het is ontzettend leuk om met innovatie bezig te zijn, komend jaar zullen we bijvoorbeeld pilots draaien met de e-module voor het maken van een CV. Hoe gaat het de studenten helpen en gaat het studenten helpen met hun zelfsturing? Ik denk dat de impact van onze plannen pas later zichtbaar zullen worden.’’

Waarom zouden andere docenten en studenten volgens jullie moeten deelnemen aan de Onderwijsinnovatieprijs?
‘’Het is een mooie manier om jezelf uit te dagen als je al ideeën/fantasieën ergens over hebt; je wordt dan gedwongen om te divergeren en uiteindelijk te convergeren. Je gaat echt aan de slag met het idee, wat voor mij ontzettend leerzaam is geweest. Als je dan uiteindelijk wint, is dat natuurlijk iets om erg trots op te zijn!’’

Hebben jullie tips voor toekomstige deelnemers over hoe zij de samenwerking tussen docent/trainer en student kunnen optimaliseren?
‘’Ieder heeft zijn eigen werkveld en ervaringen, dus het uitvragen naar elkaars wereld en hieruit ideeën initiëren is waardevol. Ga aan de slag met een idee of ideeën die je hebt, daag jezelf uit om hier de tijd voor te nemen om deze uit te schrijven!’’​​​​​​​

Doe mee met de Onderwijsinnovatieprijs 2025!
Heb jij als student, docent of begeleider binnen de bachelor Geneeskunde, master Geneeskunde of de researchmasters Personalized Medicine of Oncology een vernieuwend idee om het onderwijs te verbeteren? Of het nu gaat om een cursus, stage of complete leerlijn: dit is jouw moment! Dien vóór 1 maart 2025 jouw voorstel in voor de Onderwijsinnovatieprijs en maak kans op €10.000 om jouw plan tot leven te brengen!

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Contact

Online community platform voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Zoek je informatie over ons onderwijs? Kijk op  onze website
E-mailadres: studioovu@amsterdamumc.nl

             

 

 

 

Cookie-instellingen